ارزش روایت و نشر حدیث شرحی بر آثار و برکات نماز| لحظه خوب دیدار توزیع ۶ هزار ساندویچ در چایخانه صحن امام‌حسن‌مجتبی‌(ع) پیش‌بینی تشرف بیش از ۱۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه کرامت تولیت آستان قدس رضوی: صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد منطقِ امام صادق (ع) و بایستگی‌های امر به معروف اندر احوال خیال همه آنچه از انقلاب فرهنگی امام ششم شیعیان باید بدانیم| امام به حق ناطق؛ حضرت صادق(ع) ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم
سرخط خبرها

مرور برخی از فعالیت‌های فرهنگی دکتر علی شریعتی در مشهد، هم زمان با سالروز درگذشتش | سخن به مثابه عمل

  • کد خبر: ۱۶۹۹۱۲
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
  • ۱
مرور برخی از فعالیت‌های فرهنگی دکتر علی شریعتی در مشهد، هم زمان با سالروز درگذشتش  | سخن به مثابه عمل
دکتر علی شریعتی، ۲ آذر ۱۳۱۲ در مشهد متولد شد و ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ از دنیا رفت، اما در ۴۴ سال زندگی، جوری خودش را وقف مطالعه، تحصیل، تدریس و سخنرانی کرد که درنهایت به چهره‌ای اثرگذار و ماندنی در میان نظریه پردازان و جامعه شناسان انقلاب اسلامی تبدیل شد.

شهرآرانیوز؛  او از همان دوران نوجوانی (سال ۱۳۲۳) در برنامه‌های کانون نشر حقایق اسلامی که به همت پدرش، محمدتقی شریعتی و عده‌ای از فرهیختگان متدین مشهد تأسیس شده بود، حاضر شد و نقشی بنیادین در جذب دوستان خود داشت.

این کانون که بعد‌ها دکتر شریعتی به صورت رسمی عضوی از این انجمن شد، پایگاهی در خیابان خسروی مشهد بود که سخنرانی‌ها و جلسات هفتگی آن، به مباحث نظری روز اختصاص داشت تا به این ترتیب، آگاهی قشر جوان جامعه را در حوزه سیاست و مذهب تقویت کند. او که در سال‌های فعالیتش، هم زمان در دبیرستان‌های مشهد از قبیل ابن یمین و شرافت، شاهرضا و فردوسی نیز مشغول به تدریس بود، بسیاری از محصلانش را به شاگردانی برجسته در کانون نشر حقایق اسلامی بدل کرد. فعالیت او در مدارس مشهد گاه ۳۴ ساعت در هفته و گاه تا ۱۸ ساعت در روز طول می‌کشید و در رشته‌های ادبیات فارسی، عربی و تعلیمات دینی تدریس می‌کرد.

عمده انگیزه او در حوزه معلمی، ضرورت فرهنگی آن ایام بود که بعدها، این رسالت در سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۰ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه یافت. اوتا سال‌های پایانی دهه ۵۰ بنای همت را در شهر مشهد بر تبلیغ و تفسیر برای ایجاد جریان فکری اسلامی گذاشت و از طریق مدارس، محافل خصوصی و عمومی، دانشکده ها، مساجد، هیئات مذهبی و مدتی نیز در رادیو به آگاهی بخشی اقشار مختلف دست زد.

نقش مهم او در بسیج افکار عمومی مشهد و نیرو‌های مذهبی برای پیوستن به نهضت ملی شدن صنعت نفت نیز هرگز از حافظه تاریخی این شهر پاک نخواهد شد. چه بسیار نشست‌های چندهزارنفری و امضای طومار‌های بلندبالا که به همت دکتر شریعتی در راستای پیروزی نهضت ملی شدن صنعت نفت انجام شد تا آنجا که بعد از سخنرانی ۳۰ تیر ۱۳۳۲ او در مشهد، خیابان فوزیه و دریادل در این شهر با همت مردم، به دکتر مصدق و سی تیر تغییر نام داد.

با کودتای ۲۸ مرداد، همکاری دکتر شریعتی با نهضت مقاومت ملی، به دستگیری و حبس او منجر شد، اما به محض آزادی به مشهد برگشت و فعالیت‌های فرهنگی اش را ادامه داد. راه اندازی پیاده روی‌های گسترده چندهزارنفری در مشهد به مناسبت عاشورای حسینی در سال‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۴۱ و انجام سخنرانی‌های کوبنده علیه حکومت پهلوی، به خشم مقامات امنیتی و توقیف کانون نشر حقایق اسلامی در سال ۱۳۴۲ منجر شد. پس از آن به تهران رفت و در اردیبهشت ۱۳۵۶ به دنبال فشار‌های ساواک و اعمال محدودیت‌ها مجبور به ترک ایران شد؛ اما درست یک ماه پس از رفتن، در انگلستان درگذشت.

از میان آثار انبوه مرحوم شریعتی، به اختصار نگاهی داریم به سه کتاب او:

فاطمه، فاطمه است
«فاطمه، فاطمه است»، عنوان کتابی است مشتمل بر یکی از سخنرانی‌های دکتر علی شریعتی در حسینیه ارشاد در ۱۴ تیر ۱۳۵۰ که در آن با قدردانی از حضرت زهرا (س) و بیان کرامات ایشان، به نکاتی در حوزه دین داری و نقش مؤثر زنان در جامعه اشاره می‌کند.

تحلیلی از مناسک حج
«تحلیلی از مناسک حج»، اثری از دکتر شریعتی در باب مناسک معنوی و اجتماعی حج است که در آن تلاش می‌کند بیش از ظواهر مناسک به ماهیت و فلسفه آن‌ها توجه کند و با زبانی ادبی و مسجع به تحلیل مراحل حج از طواف گرفته تا مشعر و منا و رمی جمرات می‌پردازد.

هبوط
«هبوط»، کتابی است غیرداستانی و نمادین به قلم دکتر شریعتی که هبوط انسان از بهشت را به زبان نماد حکایت می‌کند و با نثری اثرگذار از حقیقت تاریخ انسان پرده برمی دارد و رنج‌های سفر انسان از عرش به فرش را به شکلی شاعرانه مرور می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی مزینانی
Canada
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
0
0
سلام فکر نمی کنید از مزینان تا مشهد 315 کیلومتر راهه که نوشتید دکترعلی شریعتی مزینانی در مشهد متولد شد!!!
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->